Verrassende stad - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Els Kooijman - WaarBenJij.nu Verrassende stad - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Els Kooijman - WaarBenJij.nu

Verrassende stad

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Els

03 Januari 2012 | Singapore, Singapore

Als je vroeg naar je bed gaat ben je ook vroeg wakker, ondanks de lange reis. Ik had de wekker op half 8 gezet, maar om kwart over zes was ik al klaar wakker. Lekker allerlei kranten gelezen, tv nieuws gezien, gedoucht enz. enz.
Het is wel heel makkelijk om mijn site bij te houden en het nieuws te volgen nu ik mijn eigen laptop bij me heb. En bijna alle hotels hebben wifi. Dus ik lig nu ook op bed de gebeurtenissen van deze dag op te schrijven.
Ik heb deze tussenstop geboekt om even bij te komen en ook het tijdsverschil weer wat terug te brengen. Maar eigenlijk had ik niet zo veel met deze stad. Er waren alleen geen andere mogelijkheden om op te vliegen op dat moment.
Ik zat al vroeg aan het ontbijt, heerlijk weer buiten, het was al lekker warm. En ben daarna op pad gegaan. Ik wilde met de hop of hop on bus mee en stond bij een halte te wachten die de receptioniste had opgegeven. Na 20 minuten was er nog niets voorbij gekomen, waardoor ik maar ben gaan wandelen. En tot mijn verbazing zat ik echt midden in het centrum en was ik binnen 10 minuten bij het Raffles hotel. Een prachtig koloniaal gebouw, midden tussen de wolkenkrabbers. Even verderop was ik al bij de Flyer. Daar ben ik natuurlijk niet ingegaan met mijn hoogtevrees. Een cabine met een glazen bodem, geen bescherming om je aan vast te houden. Alleen een bankje in het midden, maar ik denk wel dat je een prachtig uitzicht hebt. Dat ding is echt heel groot, groter dan in Londen in ieder geval. De weg volgend kwam ik langs allerlei grote gebouwen, heel modern allemaal. Ik wist eigenlijk niet wat me overkwam. Ik werd helemaal stil toen ik een paadje insloeg wat omhoog liep en toen ik aan het eind kwam was het net of je in een andere wereld stapte. Het leek wel een James Bond decor. Wat een skyline, wat een wolkenkrabbers, wat een architectuur. Elke steen, tegel, omheining, alles, is gepland. Zelfs de planten en bomen zijn helemaal in harmonie. Wat een rust straalt dit uit, terwijl je aan een metropool met miljoenen mensen denkt. Die zullen er wel zijn, maar daar heb ik ze niet gezien. Het was zelfs stil. Ook qua toeristen viel het enorm mee. Ik ben de hele haven rond gelopen en kwam uit bij de Merlion, half vis en half leeuw, die symboliseert de leeuwenstad en de zee. Hij waakt over de rivier als een mythisch beest.
Ik had nu toch wel een paar uur gelopen en ben toch maar op zoek gegaan naar de hop on hop of bus, en ook gevonden. Er zijn 3 routes, een rode, gele en paarse. Op sommige punten kun je overstappen zodat je alle routes helemaal kunt volgen. Dat heb ik gedaan.
Ik heb nu een goede indruk van de stad en weet al wat ik de komende dagen ga doen. Wordt weer vroeg opstaan.
Ik heb bij de haven nog een heerlijke zalmtrio gegeten bij de Oesterbar. Ze had ook nog een bief canape voor me. Ik wilde wel even weten waar dat rund vandaan kwam, want het zei me niets. Ze dacht uit een koud land, Spanje of zoiets. Ik heb haar maar gezegd dat het Schotland of Nederland moet zijn. Ze begreep er niets van.
Ik ben onmiddellijk onder de douche gesprongen, want ik was weer oververhit. De hele dag in de zon en een luchtvochtigheid van zo'n 80 procent.
Nog even naar de supermarkt geweest, geld gewisseld, zodat ik morgen alles achter elkaar kan afwerken. Het lijkt wel of ik hier woon. Het is een hele makkelijke stad om rond te lopen. Het is qua verkeer niet druk. Komt vast omdat alles eenrichtingverkeer is. Niemand hoeft op elkaar te wachten.
Ik ga zometeen het zwembad inspecteren. Misschien ga ik dan wel 's middags wat aan het water liggen.
Wordt vervolgd.

• 03 Januari 2012 - 17:52

Hoi Hoi:

Tjonge je vakantie vliegt voorbij!
    Nu weer tijd om even bij te lezen, leuk leuk.
    Ik had jullie nog wel nieuwjaar gewenst maar ,huil huil, geen uitnodiging voor skype.
    Gelukkig zie ik jouw straks weer live.

doei doei