Serengeti National Park - Reisverslag uit Banagi, Tanzania van Els Kooijman - WaarBenJij.nu Serengeti National Park - Reisverslag uit Banagi, Tanzania van Els Kooijman - WaarBenJij.nu

Serengeti National Park

Door: Els

Blijf op de hoogte en volg Els

26 December 2012 | Tanzania, Banagi

Ik werd om kwart over 5 vanmorgen opgehaald voor een ballonvaart over de Serengeti. Het was nog donker toen we met de jeep naar de ballonnen reden. We hadden nog een hyena voor de auto en niet te geloven, ook hier leven konijnen. Het was een prachtig gezicht om ineens de ballonnen te zien. Ze waren op dat moment half gevuld. Ik was wel wat nerveus, want ik heb last van hoogtevrees.
Het was heel apart instappen. De mand lag gekanteld (dus de foto staat goed). Nadat iedereen was ingestapt werd de mand door een auto recht getrokken, waarna we opstegen. Het was een heel aparte ervaring. Zo stil (als de branders het niet deden) en zo warm (als ze het wel deden). Gert-Jan (v. B.); zou het niet prachtig zijn om hier je Alcuon uitvaart reclame (beetje dubbel) op te hebben? Alleen er zijn weinig mensen in dit gebied, maar het gaf me wel het gevoel om hier mijn as later te laten uitstrooien tussen mijn geliefde dieren. Alleen dat kan ik niemand aandoen, want zo'n rit is echt peperduur.
Helaas weinig dieren gezien, maar ik werd wel heel rustig van deze rit. Het is zo relaxt. De enorme vlakte, de stilte en verder niks.
We vlogen niet echt hoog, soms op maar 2 meter boven de grond. Dat was echt fantastisch, vlak boven een nijlpaarden poel en langs jonge gieren op de zelfde hoogte (deze zaten in de top van een boom).
De rit duurde een anderhalf uur. We zijn ergens midden in de Serengeti geland, waar een echt Engels ontbijt klaar stond met champagne, echt tafelzilver, echt porselein, geweldig. Dit ontbijt duurde tot een uur of 10. Toen zijn we naar het infocentrum gereden, waar mijn groep me oppikte. We hadden nog een uur voor een gamedrive en het is niet te geloven, maar we hebben het luipaard gespot (dit was de laatste van de big five die ik nog niet gezien had). En ook nu was het erg moeilijk. Voor ons is het niet te zien, maar Florence is getraind en wees ons er op. Het was wel een eindje weg. Ik heb een foto bijgevoegd die kwalitatief niet zo goed is, maar als ik hem in gewone kleuren bijvoeg zie je dat dier niet eens, zo gecamoufleerd is hij.
En dat was nog niet alles. Even verderop een groep van 6 leeuwen die net een plan aan het bedenken waren om te gaan jagen. Dit was ook de eerste groep die bewogen. De rest lag allemaal te slapen. Logisch, want een leeuw slaapt 18 uur per dag. Voordat ze iets bedacht hadden was de buffel al gevlucht.
Deze leeuwen waren echt dichtbij. Zoals je kunt zien is er 1 die een band draagt. Dat zagen we wel vaker. Deze dieren worden gevolgd en heeft ook te maken met het stropen. Met deze banden om zal dat minder snel gebeuren, omdat de patrouilles direct kunnen ingrijpen. Het is eigenlijk niet normaal, maar er zijn patrouilles over het land en in de lucht.
Om het plaatje compleet te maken hebben we ook nog een hyena met jongen gezien.
We konden hier wel de hele dag naar blijven kijken, maar de kok verwachtte ons voor de lunch.
's Middags nog een gamedrive gemaakt, maar deze moesten we onderbreken, omdat het echt begon te hozen. Meestal zo na een uur of drie, vier kwam er wel een regenbui.
Het kon ons helemaal niets schelen. We hadden een topdag.