Vulcano El Arenal - Reisverslag uit Fortuna, Costa Rica van Els Kooijman - WaarBenJij.nu Vulcano El Arenal - Reisverslag uit Fortuna, Costa Rica van Els Kooijman - WaarBenJij.nu

Vulcano El Arenal

Door: Els

Blijf op de hoogte en volg Els

02 Januari 2016 | Costa Rica, Fortuna

Vandaag gaan we naar de top van de vulkaan. Het is een hoogte verschil van 1.000 meter in 3 kilometer. Dat is behoorlijk pittig. We hebben al meer pittige wandelingen gemaakt, dus iedereen gaat er voor. Om 7 uur werden we opgehaald. Het was een tochtje van een 20 minuten. Omdat we zo vroeg waren waren er nog maar weinig mensen. We begonnen met een pad van een soort van betonplaten, maar was al redelijk steil. Dat is niet zo erg als je je tempo maar weet. En dat ging bij een een aantal al helemaal verkeerd. De reisleider is zelf erg sportief en doet aan 100 kilometerlopen, triatlons e.d. Hij heeft zo op de groep ingepraat dat iedereen denkt een prestatie te moeten leveren. Na een paar 100 meter heb ik hem gezegd dat dit geen wandeling meer is, maar een competitie en dat ik niet van plan ben mijn hart op te blazen. Dat was geen probleem, iedereen kon zijn eigen tempo lopen. Hij liep van boven naar beneden om de groep in de gaten te houden. Daar had ik vrede mee. We waren op 1300 meter aangekomen en het werd een complete blubberboel. Dit was geen wandeling meer, maar meer het beklimmen van een aardverschuiving. Het was alleen maar blubber, met van die goten er in waar een massa regen doorheen was gegaan. De een na de ander gleed uit. Maar ja, de reisleider kan het, dus de rest ook. Na een paar honderd meter was dit traject voorbij en gingen we echt het bos in. Dit was een natuurlijke trap met tredes van soms meer dan een meter. Ik heb er 2 uitgeprobeerd. Ik moest me zelf aan bomen omhoog trekken om de volgende stap te kunnen nemen. Het was zo ongeveer hetzelfde als dat ik Iwan zonder trapje zou moeten bestijgen. Oftewel, ik zou omvallen. Ik heb op dat moment besloten terug te gaan. Ik zou compleet kapot zijn als ik aan de top was. Het was nog 1300 meter. Daarnaast was het bewolkt, dus uitzicht heb je niet.
De anderen zouden nog uren wegblijven, dus ik heb een taxi genomen en een beetje gerelaxed in het hotel. Op het balkon gezeten, wat geslapen en zo. De nachten zijn toch niet zo lang hier.
Verder stond er weinig op het programma. Ik ben maar eens op tijd naar bed gegaan om wat slaap in te halen.

  • 06 Januari 2016 - 23:44

    Sam:

    Veel plezier ELS! Maar maar mooie foto's, dan kunnen wij hier ook een beetje mee genieten!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Els

Actief sinds 05 Feb. 2009
Verslag gelezen: 203
Totaal aantal bezoekers 79083

Voorgaande reizen:

21 December 2017 - 05 Januari 2018

Zimbabwe, Botswana en Zuid-Afrika

25 December 2015 - 13 Januari 2016

Costa Rica en Panama City 2015 2016

29 December 2014 - 11 Januari 2015

Guadeloupe 29-12-2014 - 11-01-2015

05 December 2013 - 30 December 2013

Hong Kong, Nieuw Zeeland, Maleisie 2013

14 December 2012 - 31 December 2012

Kenia en Tanzania 2012

16 December 2011 - 07 Januari 2012

Kerstmis bij de familie Gilles

14 December 2010 - 15 Januari 2011

Zuidelijk Afrika, Mauritius

10 December 2009 - 15 Januari 2010

Bangkok Australie San Francisco

Landen bezocht: