Kaap de Goede Hoop - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Els Kooijman - WaarBenJij.nu Kaap de Goede Hoop - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Els Kooijman - WaarBenJij.nu

Kaap de Goede Hoop

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Els

19 December 2010 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Het echte sightseeen gaat nu beginnen. Om 09.00 werd ik opgehaald. Onze groep bestond wel uit 5 personen, bijna een prive excursie. We reden als eerste naar Hout Baai, een klein havenplaatsje. Hier kon je een boottocht maken naar het zeeleeuweneiland. Heb ik niet gedaan, want ik heb in Peru duizenden zeeleeuwen gezien, waarvan ik dacht dat is niet te overtreffen. Ik heb de foto's gezien van een van mijn groepsleden en dat klopte aardig. We reden verder naar het Zuiden en moesten plotseling stoppen. Een paar vlooiende apen op de weg. Ze gaan ook echt niet opzij. Uiteindelijk konden we verder en zijn gestopt bij een struisvogel farm. Wat een beesten. Hier moet je ook geen ruzie mee krijgen. Wat een mooie producten. Van een struisvogel wordt helemaal niets weggegooid. Zelfs de botten worden ergens voor gebruikt. Ik heb alleen niet meegekregen waarvoor. De vogels worden gehouden voor de eieren. Bestel nooit een gebakken struisvogelei, want dat is net zoveel als 24 kippe-eieren. Het vlees, het leer, natuurlijk de veren en voor de fok.
inmiddels was het harder gaan waaien, maar ja, we waren ook niet zo ver meer van Kaap de Goede Hoop ofwel Cape of Storms. Weer maakte de chauffeur een noodstop met de melding dat we de ramen dicht moesten houden. Een A-mannetje van de Banboo's (is een apensoort) was nogal opgefokt en liep heel geirriteerd rond te stappen. Liet ook geen andere Banboo in de buurt. Het is een vreemde gewaarwording dat je allemaal jonge dieren ziet. Het is hier namelijk het tegenovergestelde van Nederland.
Even later zagen we een paar struisvogelwijfjes. Kaap de Goede Hoop is een nationaal park. Hier wordt niet gejaagd en dat kon je dus merken, omdat de dieren vrij dicht bij de mensen komen.

Het landschap is werkelijk fantastisch hier, ruig veel verschillende soorten bomen, dan weer stukken met bergen, of grasvlaktes. Erg afwisselend.

Eenmaal bij de Kaap aangekomen moesten we natuurlijk op de foto bij het wereldbekende bord. Het stormde nu echt, zo erg, dat een vrouw naast me omver viel. En ze was echt geen 50 kilo.
Daarna zijn we naar boven gelopen naar de vuurtoren. Ook hier zaten overal klipdassies. Erg leuke diertjes.
Op de vuurtoren was het echt gevaarlijk. Je had een enorme windstroming aan de onderkant van je benen en een andere aan je bovenlijf. Het was net alsof je onderuit geschoffeld werd. We zijn dan ook snel naar beneden gegaan. Opeens zag ik een paar grote dieren ver in het veld staan. Dichterbij gekomen bleken het grotebokken te zijn. Een soort eland, met enorme spiezen op hun kop.
De dag kan eigenlijk al niet meer stuk. Zo veel verschillende landschappen en dan de dieren waar je niet op gerekend hebt.
Na de lunch ging de reis terug via Boulder' Beach. Een pinguin kolonie.
Dat kun je je toch niet voorstellen dat in zo'n warm land pinguins leven? en wat voor pinguins? De jackass pinguin. Waarom ze zo heten weet ik niet, want het zijn maar kleine diertjes. Misschien omdat ze een vreselijk harde lokroep hebben. Ik dacht eerst dat het een zeeleeuw was die zat te brullen, maar dat bleek de pinguin te zijn. Ik heb het opgenomen, want het is echt een verschrikkelijk lawaai.
Overigens, de Zuidpool is maar 6.500 km hiervandaan. Nederland 9.500 km.
Iedereen begon een beetje rozig te worden van de wind en we moesten nog een stop doen, Kirstenbosch. Hier bevinden zich de botanische tuinen. Ben ik niet zo kapot van, eigenlijk niemand. De Canadees die bij ons was gaf aan dat hij alleen maar het onderhoud van zo'n tuin zag. we zijn dan ook snel terug naar de bus gegaan.

Om half zes was ik terug in het hotel. Even naar de Pick n Pay supermarkt om een maaltijd te halen (kost daar wel zo'n 1 euro), lekker eten op de kamer, foto's terugkijken, douchen en slapen.
Dit hotel is niet luxe, maar heeft een goed bed, goede douche en goed ontbijt. Meer heb je niet nodig.

• 19 December 2010 - 11:23

Ton En Amber:

Nog meer klipdassies...? Ik hoop dat je niet elke dag overspoeld wordt met deze marmotten!
    Leuk om te lezen, Els! Bundelen die verhalen! Fotoboek laten drukken, met verhaaltjes erin.
    En als die Grootbokken al zo groot zijn... hoe groot moeten dan de 'big 5' wel niet zijn?
    Have fun!