Ngorongoro Crater - Reisverslag uit Ngorongoro, Tanzania van Els Kooijman - WaarBenJij.nu Ngorongoro Crater - Reisverslag uit Ngorongoro, Tanzania van Els Kooijman - WaarBenJij.nu

Ngorongoro Crater

Door: Els

Blijf op de hoogte en volg Els

27 December 2012 | Tanzania, Ngorongoro

De laatste gamedrive richting uitgang Serengeti. Met pijn in ons hart verlieten we dit immens grote gebied. Tot nu toe hadden we nog maar weinig wildebeesten (gnoes) gezien. Deze waren al verder getrokken. De kans was groot dat we ze onderweg nog tegen zouden komen en dat was ook zo. Duizenden, duizenden dieren en het gekke is, ze lopen ook in lange rijen. Wijd verspreide groepen zag je niet zo veel. Dit was heel indrukwekkend. Er zit een foto bij waar ik zelf op sta met op de achtergrond een zwarte streep. Dat zijn de gnoes. Als je inzoomt kun je ze zien.
En weer leeuwen (ik ben erg verwend deze reis). Op de gekste plaatsen kom je ze tegen. Nu bovenop een rots. Vandaag hadden we ook het geluk om weer cheetah's te zien. Drie jongen. Deze waren moeilijk te fotograferen omdat ze nog klein waren.
Bij de uitgang hebben we geluncht, waarna we een lange tocht naar de Ngorongora Crater zouden maken.
Onze campsite was op behoorlijke hoogte, waar je de Crater in kon kijken. Fantastisch uitzicht.
Hier konden we in ieder geval de batterijen opladen, want je maakt wel heel veel foto's, wat veel energie kost. Omdat we laat waren was er verder niet zo veel te doen. We hebben gegeten, kampvuur gemaakt en gaan slapen.
Slapen? Tot 3 uur. Ik werd wakker van het geknars om me heen. Ik dacht in eerste instantie jakhalzen of hyena's. Ik heb mijn fototoestel gepakt, de tent open gemaakt en mijn hoofd naar buiten gestoken. Ik durfde er niet uit. Kijkt er een buffel vanachter mijn tentje, wat ik kwam doen. Ik durfde de flitser niet te gebruiken. Als deze jongens kwaad worden verpulveren ze alles. Dus zonder flitser, maar er was geen maan en zwart op zwart zie je niet. Dat was echt jammer. Het stikte van die dieren en een lawaai dat ze maakten. Verder geen oog dicht meer gedaan. Het was veel te spannend. iedere keer als ik wat hoorde moest ik even kijken. Ook hyena's en antilopen liepen er rond. Zo'n kampvuur helpt dus echt niet. Er liep wel een bewaker rond met een giga geweer. Ik voelde me dus wel een 'beetje' veilig.