Kuala Lumpur - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Els Kooijman - WaarBenJij.nu Kuala Lumpur - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Els Kooijman - WaarBenJij.nu

Kuala Lumpur

Door: Els

Blijf op de hoogte en volg Els

29 December 2013 | Maleisië, Kuala Lumpur

Mijn laatste dag. Ik heb nog een aantal stops gedaan met de hop on hop off bus. De eerste was China Town. Ja, als je in grote steden komt heb je overal een China Town en een Little India. Ook hier was het niet veel anders. Veel lampionnen in de straten, veel eettentjes en natuurlijk souvenirstalletjes. Wat je hier wel veel ziet zijn tattoo shops. De hele etalage hing vol met de meest "verminkte" lichamen. Het lijkt wel of mensen zich steeds meer laten beschilderen met de gekste afbeeldingen. Ik heb vrouwen gezien met hele teksten op hun rug, of benen en armen compleet onder de draken, slangen, duivels enz. Als je 's nachts wakker wordt en je ziet je zelf schrik je je toch dood?
De volgende stop was Little India. Wat ik net al schreef, ook deze wijken kom je in veel grote steden tegen. Toch was het hier anders. Het was vrij nieuw en eigenlijk waren het hier flats, waarvan de begane grond winkeltjes waren. Er stonden wel allerlei bogen in de straat in de typische Indiase kleuren en een hele mooie vijver. Voor de rest was er hier weinig. De Mara Mirriamar tempel of zo iets stond niet hier, maar ergens anders in de stad. Deze zien er ook allemaal het zelfde uit. Prachtig, maar als je er een gezien hebt heb je ze allemaal gezien. Ik ben daar niet meer naar toe geweest. Je krijgt dan zo'n AFTS (another fucking temple syndroom).
Ik was al bij het nationaal paleis geweest, maar zag dat hier paarden waren. Ik moest dat natuurlijk nog een keer gaan bekijken. En ik had geluk. Het was net wisseling van de wacht.
Er staat aan iedere kant van de toegangspoort een paard in een inham. Daar moeten ze 2 uur staan en dan komen de volgende. Dat is ook lang genoeg, want het is er bloedheet.
Ik wilde ook de neushoornvogel zien. Deze zou los rondvliegen in het bird park. Daar aangekomen bleken ze in kooien te zitten. Dat was wel heel erg jammer. Maar ik kan me er ook iets bij voorstellen. Dat zijn enorm grote vogels. Als die met je in aanraking komen ga je wel onderuit.
Het werd steeds warmer en warmer. Er hing regen in de lucht. Onweer. Ik had nog 2 haltes te gaan.
De voorlaatste was een Chinese tempel. Daar heb ik er nog niet zo veel van gezien. Ik viel met mijn neus in een kerkdienst. Dat was heel bijzonder. De hele kerk stond vol met muziekstandaardjes met notenbalkboekjes er op. er zaten allemaal mensen achter op hun knieën. Een voorgangster zette liederen aan en de hele gemeenschap zong mee. Dat was best mooi en vrolijk. Toen kwam de hele menigte in beweging. Voorop liepen een aantal mannelijke priesters in het geel en daarna allemaal vrouwelijke priesters in het bruin. Vervolgens liep de gemeenschap er achteraan. Er kwam een vrouw naar me toe dat ik geen foto's mocht maken van deze processie. Maar helaas voor haar, dat had ik al gedaan. Ze vroeg me ook nog of ik mee wilde lopen. Dat heb ik gedaan, maar ineens ging iedereen weer op zijn plaats zitten en ik liep daar middenin. Ik ben er toen maar uitgesprongen, want ik verstoorde het hele ritueel.
Het was een hele bijzondere ervaring.
Als laatste wilde ik nog naar Central Market om souvenirs te kopen. dan moest ik nog een heel stuk met de bus mee en eigenlijk had ik daar geen zin meer in. Ik was oververhit en wilde douchen. Maar waar? Ik was al uitgecheckt. Mijn koffer had ik afgegeven. Toen bedacht ik me dat bij het zwembad douches zijn en badhanddoeken. Dus wat spullen uit mijn koffer gehaald en daar gedoucht. Dat was heerlijk.
Ik had nog ruim een uur over voordat de taxi kwam. Vlakbij het hotel zaten allerlei voetreflexmassage bedrijfjes. Daar heb ik even zo'n behandeling laten doen. Wat was dat lekker, maar het deed ook pijn. Ik voelde me wel een stuk fitter daarna. En dat was ook wel nodig. Want ik had een lange reis te gaan naar huis.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Els

Actief sinds 05 Feb. 2009
Verslag gelezen: 355
Totaal aantal bezoekers 79486

Voorgaande reizen:

21 December 2017 - 05 Januari 2018

Zimbabwe, Botswana en Zuid-Afrika

25 December 2015 - 13 Januari 2016

Costa Rica en Panama City 2015 2016

29 December 2014 - 11 Januari 2015

Guadeloupe 29-12-2014 - 11-01-2015

05 December 2013 - 30 December 2013

Hong Kong, Nieuw Zeeland, Maleisie 2013

14 December 2012 - 31 December 2012

Kenia en Tanzania 2012

16 December 2011 - 07 Januari 2012

Kerstmis bij de familie Gilles

14 December 2010 - 15 Januari 2011

Zuidelijk Afrika, Mauritius

10 December 2009 - 15 Januari 2010

Bangkok Australie San Francisco

Landen bezocht: