Reisdag naar Sarapiqui - Reisverslag uit Sarapiquí, Costa Rica van Els Kooijman - WaarBenJij.nu Reisdag naar Sarapiqui - Reisverslag uit Sarapiquí, Costa Rica van Els Kooijman - WaarBenJij.nu

Reisdag naar Sarapiqui

Door: Els

Blijf op de hoogte en volg Els

29 December 2015 | Costa Rica, Sarapiquí

Om 8 uur vertrokken we naar Sarapiqui. We moesten dezelfde route terugnemen en van daar uit hadden we een privé bus naar Sarapiqui. We hadden eerst nog een gesprekje met de reisleider. Hij was erg geïrriteerd na wat er gebeurd was. Ze zijn allemaal met zich zelf bezig en denken niet aan de groep. Komen te laat, gaan vragen stellen die al gesteld zijn, weten dan niet meer wat ze moeten doen. Ik heb hem verteld dat hij het spul moet opvoeden, want anders komt het niet goed. Die paar mensen die constant te laat zijn of niet luisteren moeten weten dat half 8 is half 8. Te laat, dan wordt er niet meer gewacht. Dat zou hij morgen gaan vertellen.
Halverwege onze boottocht werden we verrast door een omgevallen boom in het water. We konden geen kant op. Er lag al een boot met werklui, maar die zaten lekker te kletsen. Ja, ze moesten nu toch wel aan de slag. Het was een boom van zo'n 20 - 25 cm dik. Gingen ze dat met een machete doen. Dat schiet niet op natuurlijk. Uiteindelijk lukte ze het om een deel af te kappen. Toen bonden ze dit vast aan de boot met een half vergaan touw. Je kunt er op wachten. Dat breekt af. En ja hoor. En niet te zachtjes, een van de mannen kreeg dit in zijn gezicht. Dat was niet fijn. Inmiddels lagen er al een paar boten met toeristen die de bus moesten halen. Wij hadden mazzel dat we een privé bus hadden. Gelukkig kwam er een boot die een kettingzaag bij zich had. Toen was het snel gepiept. We hadden een klein uur vertraging, maar we verveelden ons niet.
We konden gelijk de bus in op weg naar Sareqipui. Ook hier liepen we een kleine vertraging op. Koeien op de weg. Je hebt tenminste wat om naar te kijken.
Na dit obstakel gehad te hebben konden we door. We zijn gelijk gaan lunchen, een ontbijt was er deze keer niet bij, dus we rammelden van de honger. Dat was om 3 uur.
Om kwart over 6 hadden we weer briefing over de volgende dag. Als eerste kaartte hij de chaos aan binnen de groep en dat dat klaar moet zijn. We gaan het beleven. Een aantal van ons ging nog uit eten, maar ik had nog genoeg aan de lunch. Ik had zo het idee mijn site bij te werken, maar dat mislukte weer, omdat er geen verbinding was.
Dan maar vroeg slapen.

• 31 December 2015 - 06:04

Grace:

Wat jammer dat de groep niet is wat het zou kunnen zijn om de reis aangenaam te laten verlopen
    de reisleider zou hier in een leidende, verbindende factor moeten zijn maar kennelijk is dat (nog) niet het geval
    misschien heb jij nog een positieve invloed op het geheel Els
    het zal wel ergens vandaan komen waarom iedereen doet zoals hij of zij zich gedraagt in de groep op dit moment
    hoop dat je je daardoor niet al te veel laat afleiden, je bent in een prachtig land, elke dag is zo anders
    dan nederland, voor je het weet ben je weer terug en wacht je een heel jaar (hard) werken
    geniet ervan, Costa Rica, een reis in vele opzichten bijzonder..
    wat een geweldige belevenis trouwens het locale gebeuren met de paarden wat je schreef!
    hartelijke groet,
    Grace