Panama - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Els Kooijman - WaarBenJij.nu Panama - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Els Kooijman - WaarBenJij.nu

Panama

Door: Els

Blijf op de hoogte en volg Els

10 Januari 2016 | Panama, Panama-stad

Het gaat beter met mijn lijf. Ik moet alleen nog geen koffie drinken, want dan is het foute boel. Ik heb wel wat kunnen ontbijten. Om half 9 ging ik op weg om de halte te zoeken waar de hop on hop off bus stopt. De een zei dat het 10 minuten lopen was, de ander 20 minuten. Ze zijn hier nog al makkelijk met tijd, dus ik heb een half uur ingecalculeerd. En dat was het ook, alsook dat het al tegen de 30 graden was. Ik was veel te vroeg, maar de bus stopte bij het Bio museum en daar was in de kelder een tentoonstelling over het leven van de Panamezen van voor 700 voor Christus tot nu. Dat was erg interessant. Om kwart over 10 kwam de bus en heb de hele toer gemaakt. Dat duurde zo'n 2 uur. Hierdoor krijg je wel een goed beeld van de stad en kun je beslissen waar je wilt uitstappen om een deel van de stad te bekijken. Ik zou dat vandaag doen bij het Panamakanaal. Panama is een behoorlijk moderne stad, heeft een skyline, giga winkelcentra, een behoorlijk uitgaansleven, maar ook armoede. Ik heb van alles en nog wat gefotografeerd. Bij het Panamakanaal ben ik uitgestapt. Het was erg interessant. Je kon goed het hoogteverschil in de sluizen zien en er ging toevallig net een schip weg. Voor deze sluizen was het maar een klein schip. Het hield aan iedere kant nog wat ruimte over. Het kanaal is nu te klein om alle schepen door te laten. Ze zijn nu een breder kanaal aan het bouwen. Het is niet echt een kanaal. Het zijn de sluizen die gebouwd worden. Verder lijkt het op een brede rivier. Je ziet ook de treintjes waarmee de schepen door de sluizen geloodsd worden. Erg leuk om te zien. Op weg naar het hotel ben ik nog even langs de waterkant gelopen. Daar zaten een paar gieren aan iets te plukken. Bij het inzoomen bleek het een kop van een dier te zijn. Een ezel of zoiets. Een dier met grote oren (geen haas hoor David). Ik vond het echt luguber. Ik heb nog een foto van een paar andere gieren die aan een kreeft zaten te pikken. Die doe ik hierbij. Verder fregatvogels, toekans. Alles vliegt hier in de buurt van het hotel. Zelfs bij het zwembad zag ik ineens een heel mooi gekleurde vogel. Blijkt een geelkoppige honingspecht te zijn. Zie je niet in Nederland. 's Avonds wat gegeten in het restaurant in het hotel: Fridays. Volgens mij is het ook een keten, maar erg goed.
Oh, het uitzicht van mijn hotel is de brug. En ik laat ook even een foto zien van het zwembad. Ik heb vanuit hier uitzicht op de ingang van het Panamakanaal. En wat kwam er voorbij? Een cruiseschip (dat is niet zo bijzonder), maar de 'Amsterdam'. Dat was wel heel erg leuk.