Amsterdam, weer thuis - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Els Kooijman - WaarBenJij.nu Amsterdam, weer thuis - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Els Kooijman - WaarBenJij.nu

Amsterdam, weer thuis

Door: Els

Blijf op de hoogte en volg Els

13 Januari 2016 | Nederland, Amsterdam

Onderweg had ik nog een behoorlijke file, maar de taxichauffeur vloog van links naar rechts over de busbaan en weer terug om zo snel mogelijk op het vliegveld te komen. Dat is hem ook gelukt en dat zonder bekeuring. Om 5 uur was ik bij de drop off balie. Mooi op tijd. Vroeg de grondstewardess of ik nog een dag langer wilde blijven op kosten van KLM omdat het vliegtuig overboekt was. Heel duidelijk: dat ik jullie probleem en niet het mijne. Ik moet mijn dieren ophalen. Ik had een Adidas winkel gezien en wilde een nieuw setje kopen voor het spinnen. Dat viel niet mee. Adidas, bekend door zijn drie strepen, is bijna niet meer te krijgen. Het zijn allemaal motiefjes en is niet meer als zodanig herkenbaar. Jammer. Ik was op tijd bij de gate en na een kwartiertje werden we omgeroepen om het vliegtuig in te gaan. Dat duurde alleen even, en even, en even. Na een half uur zag ik de hele bemanning terug komen uit het vliegtuig. Vreemd. En er werd maar niks gezegd. Ik zag ook allemaal mensen met gele vestjes met 'security' er op. Ik had geen goed gevoel. We vlogen als Air France terug. Bommelding? Ik voelde me niet op mijn gemak. Uiteindelijk kwam de gezagvoerder naar de microfoon en vond dat hij ons moest inlichten. Het vliegtuig had een technisch probleem en dat was bijna verholpen. Inderdaad, na weer een half uur konden we aan boord. De gezagvoerder sprak ons nog toe en beloofde de vertraging in te halen door wat sneller te vliegen.
Het was een gloednieuw vliegtuig. Ik had behoorlijk wat beenruimte, maar ik kon niet meer met mijn hoofd tegen de zijkant liggen. Ook daar zat meer ruimte tussen.
Het begin ging voorspoedig, maar al snel hadden we turbulentie, en niet te zuinig. Er vlogen allerlei dingen door de lucht. En dan te bedenken dat het vliegtuig net hersteld was van een mankement. Dan zit je niet lekker.
Ineens werd het ontbijt geserveerd. Dat betekent toch dat ik behoorlijk heb geslapen. En weer turbulentie. Dan ben ik toch blij dat ik in een groot vliegtuig vlieg. Heb je er minder last van. De landing liep voorspoedig dachten we. Dit had niets met het vliegen te maken. Viel er een man in het pad op de grond. geen beweging in te krijgen. Gelukkig reisde hij met een paar collega's en deze wisten wat zijn probleem was. Suikerziekte. een blikje cola er in en hij krabbelde weer op. Gelukkig maar. Al met al geen relaxte terugreis. Bij de bagageband kon ik direct mijn koffer pakken en door de douane. Mijn 'taxi' stond al klaar en kon direct naar huis.
Om half 2 kon ik mijn hond ophalen. Ze was nog aan het spelen in de buitenbak met Bram (een andere teckel). Wat een geweldig weerzien. Ik had een witte broek aan, maar dat duurde niet lang of hij was bruin. Daarna naar Iwan. Deze was ook helemaal blij en was heel ondeugend. Ik kan hem zaterdag ophalen en gaat hij weer naar huis. Hij kon niet zo lang wachten. Ik had een foto laten maken en ging zijn box uit, maar hij vond dat het tijd werd dat hij naar huis ging en liep me zo achterna. Gelukkig was er iemand bij die hem tegen kon houden. Het normale leven is weer begonnen.
De reis was niet spectaculair. Als je de halve wereld al gezien hebt en je bent in Afrika geweest met allerlei gevaarlijke dieren om je heen is Costa rica niet spannend. Wel heel veel vogels, maar dat is het. Ook het landschap is niet gevarieerd. Het klimaat is erg warm en vochtig. De mensen zijn erg aardig. Alleen wordt het land kapot gemaakt door het toerisme. Het is alleen maar geld verdienen en het liefst zwart. Ik had al begrepen dat het een aangenaam klimaat had. Maar dan in belastingtechnisch opzicht. Als je dus behoorlijk bereisd bent is dit niet de reis om te doen. Verder heb ik wel genoten, toch veel gezien. Wat me ook tegenviel was de bereikbaarheid. Ik heb 10 dagen zonder telefoon gezeten en internet werkte ook heel slecht. Persoonlijk vind ik het niet erg, alleen deze reis was anders, omdat mijn paard in de kliniek staat en ik toch graag op de hoogte wilde zijn hoe het met hem ging.
Deze reis komt niet in mijn top 5 voor.
We gaan weer een jaar aan de slag en dan zien we wel weer verder. Mijn paard is een dagje ouder en daar moet ik toch rekening mee gaan houden. Dan maar korte vakanties in Europa. Iwan gaat voor alles. En natuurlijk Lady dimple ook. Ook mijn vogels waren trouwens blij dat ik er weer ben. De merel zat al te blèren voordat ik binnen was.

  • 14 Januari 2016 - 23:59

    Samantha:

    Welkom thuis Els!

    Iwan is blij om je te zien!

    Groetjes, Sam

  • 15 Januari 2016 - 07:48

    Ton:

    Naast cultuurshock ook klimaatschok... van +30 naar -3... kan me goed voorstellen dat je nu wat minder relaxed gevoel had door gebrek aan Internet ook. Gelukkig dat Iwan ook weer naar huis mag. Enne... veel vogels gezien, maar ook veel luiaards toch?

  • 15 Januari 2016 - 10:42

    W.A.Rensen:

    Beste Els,
    Bedankt voor je reisverslagen, Ik heb er van genoten.
    Blij dat je weer heelhuids thuis bent, was wel stil aan de overkant.
    Nu maar weer aan het werk.
    Groetjes
    De overburen.

  • 15 Januari 2016 - 11:14

    Grace :

    Hallo Els,
    Goed geschreven, en ja inderdaad, de ene reisbestemming is de andere niet
    zeker als je zo bereisd bent als jij
    Toch ben ik ervan overtuigd dat er nog genoeg plaatsen/culturen/mensen zijn op
    onze mooie aardbol die je zouden kunnen verrassen, waar je unieke belevenissen en
    ervaringen zult vinden
    Voor nu fijn weekend :)

    Groetjes,
    Grace

  • 15 Januari 2016 - 14:40

    Els:

    Het was weer geweldig om alle reacties te lezen. Het was inderdaad niet de reisbestemming zoals ik dat wilde, maar dat wist ik van te voren. Toch heb ik enorm genoten. Erg druk geweest en totaal niet aan Nederland gedacht. Van plus 30 naar -3 maakt mij niet uit. Ik kan de knop omdraaien als ik wegga en dat doe ik ook als ik terugkom. Alleen een behoorlijke jetlag. Ik zat vannacht om 1 uur klaarwakker op de bank en nu (om half 3 's middags) zit ik in te kakken. Even volhouden en maandag weer aan het werk.
    Nogmaals allemaal heel hartelijk dank voor het lezen van mijn reisverslagen. Inmiddels zijn deze al meer dan 35.000 keer bekeken. Dat is toch leuk om dat te zien.
    Tot de volgende reis (ik weet in principe al wat het wordt, hangt wel af van mijn trouwe reuzen viervoeter Iwan. Daar moet ik toch rekening mee houden. Maar dat zien we t.z.t. wel weer.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Els

Actief sinds 05 Feb. 2009
Verslag gelezen: 1013
Totaal aantal bezoekers 79249

Voorgaande reizen:

21 December 2017 - 05 Januari 2018

Zimbabwe, Botswana en Zuid-Afrika

25 December 2015 - 13 Januari 2016

Costa Rica en Panama City 2015 2016

29 December 2014 - 11 Januari 2015

Guadeloupe 29-12-2014 - 11-01-2015

05 December 2013 - 30 December 2013

Hong Kong, Nieuw Zeeland, Maleisie 2013

14 December 2012 - 31 December 2012

Kenia en Tanzania 2012

16 December 2011 - 07 Januari 2012

Kerstmis bij de familie Gilles

14 December 2010 - 15 Januari 2011

Zuidelijk Afrika, Mauritius

10 December 2009 - 15 Januari 2010

Bangkok Australie San Francisco

Landen bezocht: