Tafelberg - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Els Kooijman - WaarBenJij.nu Tafelberg - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Els Kooijman - WaarBenJij.nu

Tafelberg

Door: webmaster

19 December 2010 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Om 07.00 uur opgestaan. Vandaag staat de Tafelberg op het programma. Mijn hotel ligt vlak bij de V&A Waterfront, dus ik dacht dat wel even te lopen. Ik aan de wandel en op een gegeven moment kreeg ik het gevoel dat het wel erg lang duurde voordat ik er was. Op een gegeven moment heb ik het een Zuidafrikaan gevraagd en ik was er al bang voor; ik was de tegenovergestelde richting op gelopen. Hij moest toch die kant op, dus liep hij met me mee. Na een poosje kwam ik weer bij mijn hotel uit (een uur na vertrek) en kwam toen op de goede weg.
Wat is het daar leuk. Het deed me enorm denken aan San Francisco, alleen vele malen groter. Het heet hier geen Pier 39, maar Quay 4. Zelfs de zeeleeuwen zijn hier aanwezig. Ik heb niet het gevoel dat ik in Afrika ben. Het is heel westers, het lijkt meer op Amerika.
Ik heb hier even rond gelopen en heb daarna de hop off hop on bus genomen. Lekker makkelijk, je kunt op verschillende punten uitstappen om de stad te verkennen, maar ik had een doel en dat was de Tafelberg. Jammer genoeg was het wat bewolkt, waardoor het zich niet optimaal was. Ik ben met de gondel naar boven gegaan. Dat was heel apart. De vloer draaide helemaal rond. Hierdoor had je van alle kanten uitzicht. Het was fantastisch boven op de berg. Het zicht viel best nog wel mee. En ik was blij dat het bewolkt was, anders was ik compleet verbrand. Vanaf de Tafelberg kon je Robbeneiland en het voetbaltadion zien liggen. Ook de eerste klipdassies gezien. Nou Ton en Amber, het is dat jullie cavia's lang haar hebben, maar qua formaat doen ze er niet veel voor onder. Klipdassies zijn een soort van marmotten zoals je ze op de Grossglockner ziet. Door de hele toer met de bus te maken krijg je een eerste indruk van de stad. Er valt hier heel veel te zien. En wat me opvalt is dat het allemaal erg schoon is en dat de mensen vriendelijk zijn.

Op de terugweg ben ik weer bij de Waterfront uitgestapt om wat te eten. Heerlijk hoor, op een terrasje aan de waterkant met zicht op de Tafelberg. Hoe voelt de winter ook alweer aan? Dat vergeet je heel snel.

Ik dacht dat er hier weinig Kerstsfeer was, maar het tegendeel is waar. De vogeltjes vallen dood van het dak door de warmte, maar hier lopen ze met Kerstmutsen. Ook Kerstverlichting en Kerstetalages. Alleen dringt het niet tot je door, omdat het veel te licht is.

Ik had het advies gekregen voor het donker binnen te zijn, dus ik te voet terug naar het hotel. En jullie raden het al. Weer was ik de weg kwijt. Niet te lang deze keer en heb ik een taxi genomen.

Ik lag vroeg op bed. Ik moet heel veel bijslapen om energie op te doen voor de reis van a.s. maandag.

• 19 December 2010 - 11:18

Ton En Amber:

Nou Els, dat klinkt weer echt als 'Els Kooijman': de weg weer eens kwijt! hahaha! Gelukkig slechts letterlijk!
    Die klipdassies... stuure er maar een paar op. Die kunnen er nog wel bij in deze kinderboerderij!
    Amber en ik hadden het net over jou en Lady Dimple kwam op de laptop kijken of ze jou misschien kon zien. Nou, dat komt wel over een week of wat!