Johannesburg - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Els Kooijman - WaarBenJij.nu Johannesburg - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Els Kooijman - WaarBenJij.nu

Johannesburg

Door: Els Kooijman

Blijf op de hoogte en volg Els

22 December 2017 | Zuid-Afrika, Johannesburg

We waren keurig op tijd in Johannesburg. Even door de douane en dan lekker naar het hotel en Johannesburg verkennen.
Dat liep even anders. Het was immens druk bij de douane. Om 11 uur stonden we daar om half 1 waren we er door. Het was warm en het stonk er vreselijk. Nog tijd genoeg. Het hotel lag op zo'n 2,5 kilometer van de luchthaven en er rijdt een shuttlebus om het half uur. Tja, als hij rijdt.... Om 1 uur nog geen bus, kwart over een niet. Zijn we het maar eens gaan vragen. Waarschijnlijk wisseling van de wacht en duurt het allemaal wat langer. En ja hoor om half twee konden we naar het hotel.
Wij snel gedoucht onze spullen gepakt en gevraagd hoe we het snelst naar het centrum konden reizen. Het hotelpersoneel zou iemand regelen die ons naar het treinstation zou brengen en dan was het nog zo'n 25 minuten naar het punt van de hop of hop on bus. Alleen de man kwam niet zo snel. Kwamen we eindelijk aan reed het eerste traject van de bus niet meer, het was al te laat, maar we konden nog wel het tweede traject nemen. Moesten we wel met een taxi naar halte 5. Zo gezegd zo gedaan. We mochten er alleen niet meer uit, want het was de laatste rit. Gelukkig hebben we nog wel een indruk opgedaan van deze stad, maar we zijn er niet vrolijk van geworden. Grauw, vervallen, veel vuilnis op straat, daklozen. Geen mooie gebouwen. Een stad om snel te vergeten. In ieder geval hebben we het wel gezien.
Het is voor mij heel bijzonder om met iemand te reizen. Dat is al meer dan 10 jaar geleden. En het is helemaal bijzonder dat zo iemand de hele dag door eet. Kaasbroodjes, repen, chocolaatjes en weet ik wat. Dus ook nu kreeg ze weer honger. Ik had ook wel honger, maar ik eet verder niet zo veel. Hebben we in Rosebank (dat was wel een leuk deel, hier zijn allemaal restaurantjes) bij een visrestaurant gegeten. Dat was echt heel lekker.
Voldaan weer met de trein naar het hotel gegaan. Toen we de trein uitstapten kregen we een echte tropische regenbui over ons heen. We waren drijf nat. Gelukkig waren we snel in het hotel en hebben we ons omgekleed en zijn gaan slapen. Morgen gaan we naar Zimbabwe, maar hier later meer over.

• 22 December 2017 - 22:38

Heleen:

Eten... de hele dag. Ja. Dat kan ik ook. Heeft Manon van mij geërft. succes ermee.